‘The Deviant Hearts’ is een magistraal sprookje

leestijd: 4 minuten

De novelle The Deviant Hearts van Charlotte Wessels is een magisch realistisch sprookje voor de fans van Thomas Olde Heuvelt.

Charlotte Wessels (1987) is frontvrouw van de Nederlandse symfonische metalband Delain die internationaal erg succesvol is. Ze studeerde Kunstgeschiedenis aan de Universiteit Utrecht en behaalde een master in gender studies. Met collega-muzikanten Georg Neuhauser (Serenity) en Oliver Philipps (Everon) richtte ze het project Phantasma op. Hun album is gebaseerd op Charlottes novelle The Deviant Hearts die in het cd-boekje staat gedrukt.

The Deviant Hearts

Robin Hollowood is een heel bijzonder meisje. Na haar geboorte kreeg ze de diagnose Responsive Heart Syndrome (RHS): ‘What they found is that the girl’s emotions triggered her heart to grow larger or smaller.’ Elke hevige emotie is dus een direct gevaar voor haar leven. De enige manier om haar te beschermen is door haar binnen te houden in hun kleine Victoriaanse huis, afgesloten van de immense vreugde en verdriet die ieder ander aan het leven deelnemende mens ervaart.

Als haar broertje Jacob geboren wordt met dezelfde conditie heeft ze een bondgenoot in haar glazen bubbel. Beide houden zich bezig met bijzonder hobby’s, die van Robin is het creëren van de mooiste origami-dieren. Op een dag kunnen ze de verleiding van het echte leven niet weerstaan: Robin en Jacob ontsnappen.

Het mystieke sprookjesgevoel

Hoewel het verhaal duidelijk in het Amerikaans geschreven is, speelt het verhaal zich in Engeland af, vermoedelijk in de Victoriaanse tijd. De familie Hollowood woont in een Victoriaans huisje waar telefonie nog niet aanwezig is. Die setting en de ouderwets aandoende, mysterieuze schrijfstijl geeft het verhaal de sfeer van een gothic novel a la Charlotte Brontë. Voeg daar een sprankeltje van de gebroeders Grimm aan toe en je hebt de ingrediënten voor een magistraal sprookje.

Al meteen wordt duidelijk dat iemand het verhaal vertelt. Dit draagt sterk bij aan het mystieke sprookjesgevoel. De opbouw is geleidelijk, maar nooit te langzaam of te snel, en steeds vraag je je af waar het heen gaat. Dit alles zorgt ervoor dat het leest als een bed time story die voorgedragen wordt door een oude man in een fauteuil met een groep kinderen bij zijn voeten. Steeds wanneer hij een pauze laat vallen, roepen ze: ‘En nu? Hoe gaat het verder?’ 

Net als de deviant hearts voel je jouw lezershart groeien als je de personages in de armen sluit om daarna de pijn te voelen die ondanks of juist vanwege alle voorzorgsmaatregelen hun pulserend hart penetreert. ‘A sting in het chest, a smile on her lips.’ schrijft Wessels. Ik voeg daaraan toe: ‘… and a tear in your eye.’

Zo dicht tegen perfectie

Eens in de zoveel tijd lees je een verhaal dat zover boven alle andere uitsteekt dat je weet iets bijzonders in handen te hebben. The Deviant Hearts is er zo een. Charlotte Wessels verbluft met haar hoogstoriginele, diepgaande metaforen die ze tot leven brengt met haar poëtische taalgebruik. Het zit zo dicht tegen perfectie aan dat je als lezer totaal vergeet dat het Wessels’ debuut is. Als ze met nieuw werk dit niveau ook maar weet te evenaren, mogen we van geluk spreken. Iets zegt me dat dit slechts het begin is, de geboorte van een groots auteur.

In 2015 won de Nederlandse Thomas Olde Heuvelt een Hugo Award met The Day the World Turned Upside Down. Wie Olde Heuvelts verhaal gelezen heeft, zal beamen dat het nu tijd is voor Charlotte Wessels: The Deviant Hearts is een magistraal geschreven, sfeervolle novelle die leest als een herontdekt sprookje.

Ik geef het vijf van de vijf sterren.

BOEKGEGEVENS
Charlotte Wessels, The Deviant Hearts, Phantasma, 69 pagina’s

Voor deze recensie heb ik een gratis recensie-exemplaar ontvangen.

Eén reactie

  1. Pingback:Interview Charlotte Wessels: ‘Ik hou wel van barok en groots en weelderig taalgebruik.’ | Alex Hoogendoorn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *