Zit er een logica achter geluk? [boekrecensie]

leestijd: 3 minuten

Geluk wordt vaak beschreven als een zaak van het hart. Toch werkt het hoofd niet alleen maar tegen. Volgens Mo Gawdat zit er zelfs een logica achter. In De logica van geluk laat hij zien welke illusies en waarheden ons in het dagelijks leven beïnvloeden.

Mo Gawdat, De logica van geluk. Uitgeverij Brandt, 272 pagina’s.
beoordeling: ●●●●○

De logica van geluk schreef Gawdat vier maanden na de dood van zijn zoon Ali, aan wie hij het boek opdraagt. In deze periode overdenkt hij zijn leven, leest stapels boeken over geluk en brengt die kennis samen in zijn Geluksformule. Die bestaat uit ‘6 Grote Illusies’, ‘7 Blinde Vlekken’ en 5 Ultieme Waarheden’. In dit boek deelt hij de kennis die hem hielp veerkrachtiger te worden en diep geluk te bereiken. Tegelijkertijd daagt hij de lezer uit diens wereldbeeld in twijfel te trekken. En dat is knap lastig.

Ik herinner me een citaat van een filosoof.  ‘Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets weet.’ De fameuze woorden van Socrates. Tegenwoordig is de wereld veel complexer dan in de Griekse oudheid. Er komen zo veel prikkels op ons af dat er maar weinig blijft hangen. Een collectie kennis en ervaringen bepaalt vervolgens hoe we de wereld interpreteren. En toch, wonder boven wonder, zijn we vaak zó overtuigd van ons gelijk dat we vergeten dat de ander ook een punt kan hebben.

Tijdens het lezen van dit boek was deze redenatie ook op mij toepasbaar. Ik vond de introductie over zijn zoon te sentimenteel,  ook had ik moeite met de manier waarop Gawdat de rede afschrijft als een duiveltje dat je verleidt om de verkeerde weg in te slaan. Toch kan ik beloven dat het loont om door te lezen en je oordeel op te schorten. Vaak was ik het later tóch met de auteur eens.

De redenatie in De logica van geluk is helder en makkelijk te volgen. Wel is het soms wat technisch, bijvoorbeeld als heel summier wordt geïllustreerd hoe mechanische tijd door de mens is bedacht. Gawdat laat zien dat we die zelfverzonnen tijd, zijn gaan zien als de enige richtlijn en we er zelfs onze hele maatschappij naar hebben ingericht.

Als de auteur je in glasheldere stappen laat inzien dat kennis een illusie is, is dat zowel een opluchting als een extra reden voor zorgen. Hij doet dit alles aan de hand van wetenschappelijke kennis en wijsheden uit de oosterse filosofie. Het is bewonderenswaardig dat hij in De logica van geluk diepgewortelde overtuigingen kan ontkrachten waardoor je als lezer het boek het liefst zo snel mogelijk uit wilt hebben.

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant (september 2017). Hiervoor heb ik een gratis recensie-exemplaar ontvangen van de uitgeverij.