Persoonlijke ontwikkeling als doel op zich [boekrecensie]

leestijd: 2 minuten

De mens is tegenwoordig ondernemer. Niet zomaar een, nee, een die zich ook zo presentéért. Maar hoe verzet je je tegen een zelfbeeld dat je wordt opgedrongen?

De wilde tuin van de verbeelding

Kris Pint, De wilde tuin van de verbeelding. Boom uitgevers Amsterdam, 132 pagina’s.
beoordeling: ●●●●○

De moderne mens is continu bezig zichzelf te verbeteren en nog beter in de markt te zetten. In dit boek laat cultuurfilosoof Kris Pint zien hoe je aan die instrumentalisering ontsnapt. Aan de hand van zowel film-, schilder- en literaire kunst als ideeën van denkers zoals Freud en Jung nodigt hij de lezer uit via de verbeelding een verzet te bieden tegen het zelfbeeld waaraan wij worden verwacht te voldoen.

Boeiend perspectief op zelfontwikkeling

We zijn druk druk druk, maar diezelfde drukbezette mensen krijgen om de haverklap te maken met burn-out. Daarom is het juist nu belangrijk om te reflecteren op de idealen van de huidige maatschappij. Wat vinden we van dat opgelegde zelfbeeld waarin we presteren tot ideaal verheven?

Het verfrissende aan dit boek is dat de auteur je uitdaagt jezelf te ontwikkelen om een beter mens te worden, voor jezelf, als doel op zich. Dus niet als middel om hoger op de carrièreladder te stijgen om maar meer aanzien te krijgen. Bijproduct is dan dat je agenda dichtslibt en je geen tijd meer hebt om te genieten van het leven, gewoon om het genieten en zonder winstoogmerk.

Sterk en meeslepend geschreven

In De wilde tuin van de verbeelding weet Pint de lezer meer te nemen in een boeiende ontdekkingstocht langs verschillende ideeën. Hij doet dat in prachtig taalgebruik met afwisselende zinsconstructies en een rijk woordenschat zonder ergens hoogdravend over te komen.

Buitensporige woordkeuze en weelderige zinsconstructies die laten happen naar adem (en verlangen naar een woordenboek) zijn de filosofie niet vreemd. Hier brengt de auteur echter op een sublieme manier theorieën samen en blikt hij regelmatig terug op wat er is besproken. Zo maakt hij de relevantie van ideeën duidelijk terwijl het verhaal ook heel prettig leest. Dat is bij zo’n actueel onderwerp een pluspunt.

Voor deze recensie heb ik een gratis recensie-exemplaar ontvangen.