Hoe je jouw ideale baan vindt dankzij ‘Nooit meer solliciteren’ [recensie]

leestijd: 3 minuten

Toe aan een nieuwe baan? Misschien schrikt het idee van solliciteren je af, maar met de juiste strategie is je ideale baan binnen handbereik.

   Jouw persoonlijke campagne

cover-nooit-meer-solliciteren

Sylvie van den Meerendonk, Nooit meer solliciteren. Uitgeverij Haystack, 208 pagina’s.
beoordeling: ●●●●○

In Nooit meer solliciteren helpt loopbaancoach Sylvie van den Meerendonk jou om zélf een baan te veroveren. Ze helpt je inzicht te vergaren in jezelf met interessante kennis en handig tips en inspireert met voorbeelden van enkele van haar klanten.

Het begint met onder meer een persoonlijke missie en het opstellen van je kwaliteiten. Daarna helpt Van den Meerendonk de lezer om een persoonlijke campagne op te stellen, inclusief tips over online en offline netwerken. Tot slot, als je dan bent uitgenodigd, helpt dit boek je over de laatste drempels te stappen, zo – hup! – richting de tafel waar jouw verse contract wacht op een handtekening.

   Solliciteren á la nu

De wereld zoals wij die kennis verandert snel en daarmee ook de manier van solliciteren. Het is dan ook boeiend om te lezen dat loopbaancoach Sylvie van den Meerendonk op de hoogte is van alle off- én onlinemogelijkheden. Haar kennis varieert van het psychologische tot het marketingvlak, wat dit boek een aanwinst maakt voor wie wil beginnen zich online te profileren.

Ze stelt daarbij scherpe vragen waardoor je een glashelder beeld krijgt van wie jij bent, wat je kunt en wat je wilt. De auteur hecht bij sollicitanten een groot belang aan zelfvertrouwen. De toegankelijkheid van het boek draagt daaraan bij doordat je als lezer niet het gevoel hebt onderwezen te worden. Het is in die zin coachend geschreven.

   Juist nuttig bij het solliciteren

Het verfrissende aan dit boek is ook de toegankelijkheid. Uitgeverij Haystack publiceert boeken in simpel taalgebruik en prachtige vormgeving en dit is geen uitzondering. Ik kan me voorstellen dat lezen naast een fulltime baan energie vergt, maar door de toegankelijkheid én het oog voor design krijg je van dit boek juist energie.

De auteur heeft als doel dat de lezer niet meer op vacatures hoeft te reageren. Het aantal bedrijven dat vacatures open heeft staan is namelijk veel kleiner dan het totale aantal bedrijven. De kans dat je zo een leuke baan vindt is daarmee al kleiner, zeker met de wetenschap dat traditioneel solliciteren je in slechts 1 op de 10 gevallen een baan oplevert. Toch is dit boek ook juist tíjdens het solliciteren extreem nuttig.

Voor deze recensie heb ik een gratis recensie-exemplaar ontvangen van de uitgeverij.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *